10 Tentera Terhebat dari zaman silam!


* Perhatian, senarai ini hanya dibuat untuk tentera-tentera dari sebleum  masihisehinggalah ke abad pertengahan sahaja. jadi jangan tanya kenapa tentera korea takde dlm ni.
 Sejarah dunia silam memang tidak pernah sunyi tanpa perperangan. Peperangan adalah salah satu eleman penting yang wajib ada bagi setiap satu empayar kuno yang pernah wujud dengan pelbagai alasan dari menjajah sehinggalah mengukuhkan kekuasaan. Jadi mari kita lihat 10 tentera yang pernah menjadi yang terkuat antara terkuat!

10. Salahuddin dan tentera Kurdis: Penyelamat Baitul Maqdis


 Salahuddin sendiri adalah tokoh yang terkenal di dalam sejarah abad pertengahan samaada di dalam sejarah umat islam sendiri mahupun pengganut krisitian.  Tentera-tentera Salahuddin juga adalah tentera-tentera yang terbaik sehingga mampu mencoreng arang di muka tentera salib semasa perang Hittin.

9. Napoleon Bonaparte: Tentera Terbaik sejarah Perancis




 Pemimpinnya diiktiraf sebagai pemimpin yang paling berkontrovesi. sejarah peperangannya dikaji dan dijadikan sebagai silibus pendidikan di hampir pelusuk dunia.

8. Muhammad Al Fateh dan Tenteranya: Penakluk Kota kebal, Kontantinopel


 Salah satu tentera yang sangat terkenal di dalam sejarah Islam kerana kejayaan mereka menakluk kota kebal Konstantinopel yang dinyatakan oleh Napoleon bonaparte:

Siapa yang berjaya menakluk Konstantinopel, maka dia telah menakluk dunia

7. Hannibal Barca Dan Tenteranya!: penggoncang empayar Rom



Sejarahnya masih terdapat banyak misteri yang menyelubungi, tetapi apa yang kita tau Hannibal dan tenteranya telah mengucar kacirkan empayar Rom sehingga ke satu tahap Empayar Rom hampir musnah!

6. Timurlane dan Askarnya: Pemimpin Islam Dengan kekejaman Monggol



 Pemimpin beragama Islam ini mungkin Pemimpin beragama islam yang paling kejam. Menangkap hampir 14 pemimpin dan membunuh 17 juta orang sepanjang kempennya. Mengalir di saluran darahnya, darah orang Monggol membuatkan dia angkuh dengan status Khannya. Meskipun dihina dengan 'Timurlane' kerana dia seorang tempang dan bertongkat, dia berjaya buktikan orang yang tidak cukup sifat juga boleh mengakibatkan kucar-kacir dan huru hara yang hanya boleh dibandingkan dengan kerosakan yang dibuat oleh Tentera Monggol.

 Ada satu kisah menarik dimana Timurlane pernah berwasiat
Siapa yang membongkar makamku, maka dia akan hadapai bala pencerobohan yang jauh lebih dahsyat dari yang pernah aku lakukan
 Pada bulan Jun 1941, seorang Antrapologis Soviet telah membongkar makam TImurlane. Tiga hari selepas itu jerman telah lancarkan serangan besar-besaran ke atas Soviet dengan kekuatan hampir 75 peratus dari kekuatan keseluruhan tentera itu.

5. Tentera Uthmaniyyah: Tentera Dinasti Islam 600 tahun lamanya


Mengekalkan mepayar mereka menjadi empayar Islam paling lama bertapak di atas muka bumi iaitu 6 abad sudah pasti Tentera turki bukan calang-calang askar. Dilengkapi dengan senjata dan formasi moden di zamannya menjadikan Empayar berjiran tidak berani 'parking kereta' di tempat mereka.

4. Alexandar The Great dan Tenteranya: Jaguh dari Macedonia




 Pada usia yang muda, Alexandar telah bergerak menggegarkan Empayar Parsi dan Rom. Menakluk terlalu banyak tanah jajahan sehingga diikitiraf sebagai salah satu empayar kuno yang terluas. Dari Macedonia sehinggalah ke India, nasib tidak menyebelahinya apabila mati pada usianya yang muda.

3. Tentera Empayar Rom: Peninggal Legasi orang Barat


 Ketenteraan mereka terlalu sukar untuk ditutupi sehingga boleh rasainya sehingga sekarang. menjadikan empayar Rom sebagai Salah satu Empayar agung sepanjang zaman. Empayar ini juga yang bertanggungjawab menjadi penyebar agam Kristian yang menjadi agama anutan terbayak seluruh dunia.

2. Tentera-tentera Islam-: Kekuatan tentera dunia yang datang dari Gurun



 Dari grun padang pasir yang kering kontang, tentera Islam terus menerus menyebarkan pengaruh agama sehingga berjaya membuatkan dua empayar gergasi ketika itu, parsi dan Rom hampir musnah dalam hampir 3 tahun sahaja di bawah kepimpinan sahabat-sahabat Nabi yang berpegang teguh keapda ajaran Islam. Dari mereka lahirlah empayar-empayar Islam yang berjaya meletakkan pengaruh mereka di dalam sejarah dunia, lebih tepat lagi 2/3 dunia!

1. tentera Monggol: Pemusnah besar besaran abad pertengahan


 Tiada yang lebih teruk dari serangan tentera Monggol. Menjarah setiap empayar yang melawan mereka. Semuanya bermula dengan lahirnya seorang pemimpin monggol, Temujin atau nama gelarannya gengis Khan yang bercita-bercita ingin menakluki dunia. Dari tanah besar cina sehinggalah Austria Vienna sekarang. malah Empayar agung Islam, Abbasiyah juga tumpas dirempuh kekuatan mereka sehingga mengakibatkan empayar itu lenyap dan tidak boleh bangkit lagi.




Comments

  1. "izin share ya admin :)
    buruan gabung bersama kami,aman dan terpercaya
    ayuk... daftar, main dan menangkan
    Line : agen365
    WA : +855 87781483 :)
    Silakan di add ya contaknya dan Bergabung juga ya :)"

    ReplyDelete

Post a Comment